خدمات دندانپزشکی

اندو (درمان ریشه)

درمان ریشه به معنای خارج کردن عصب یک دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال است و در آخر نیز جهت ممانعت از ورود میکروب و باکتری به عصب دندان باید دندان را پر کنند. درمان ریشه به این جهت انجام می شود که دندان را هرچند بدون عصب زنده داخل دهان داشته باشیم و در کنار آن نیز در زمان خوردن درد نداشته باشیم. همچنین باقی ماندن دندان داخل دهان باعث حفظ زیبایی و ظاهر بیمار نیز می گردد.

درمان ریشه دندان معمولاً نیازمند یک یا دو جلسه ملاقات با پزشک می باشد، اما در بعضی موارد ممکن است به علت سختی کار یک جلسه دیگر نیز به دوره درمان ریشه دندان اضافه شود.درمان ریشه زمانی لازم می شود که پزشک تشخیص دهد ناحیه نرم بافت دندان دچار عفونت شود. این عفونت منجر به پوسیدگی دندان می گردد. در این مواقع عکس رادیولوژی توسط پزشک تجویز می شود و عفونت ها و وضعیت دندان بیمار کامل بررسی می شود، زیرا این عکس دارای اشعه ایکس می باشد و وضعیت کلی دندان و مشکلات احتمالی را نیز می توان از روی آن تشخیص داد. علائم تشکیل عفونت دهان را می توان از روی لق شدگی دندان، درد هنگام خوردن و آشامیدن به خصوص مواد سرد و گرم و …تشخیص داد.

در صورتی که عفونت دهان پیشرفت کند، دیگر این علائم را شاهد نیستیم، زیرا عفونت به ریشه دندان رسیده و عصب دندان از بین می رود. پس از این مشکلات دیگری متوجه دندان می شوند،

عصب کشی

از جمله آن ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

• ورم لثه اطراف دندان آسیب دیده
  • ترشح چرک از دندان
  • ورم صورت
  • درد در زمان جویدن و تیرگی دندان

درد عصب کشی دندان تقریبا زیاد است، اما دردی که به هنگام درمان ریشه مواجه فرد است، کمتر از درد درمان در هنگام پر کردن دندان می باشد. اما این را هم باید مد نظر داشت که ممکن است بعد از درمان درد قابل توجهی را داشته باشیم.فقط در حین درمان ریشه اندکی خونریزی داریم.بعد از درمان ریشه دندان حساس می شود و بنابراین رعایت نکاتی همچون عدم جویدن مواد غذایی سفت ضروری است. برای تسکین درد داروهایی که توسط پزشک تجویز شده است را استفاده کنید در صورتی که درد دندان شما ادامه داشت حتما به پزشک خود مراجعه کنید. همچنین قابل ذکر است که در این دوره چند بار باید نزد پزشک رفت تا دوره درمان تکمیل شود.

مراحل انجام درمان ريشه :

• در مرحله اول

پس از بي حسی نمودن دندان و برداشتن پوسيدگي و ترميم هاي قبلي ، از تاج دندان مسيري جهت ورود به فضاي داخل دندان و كانالها ايجاد مي گردد.

• در مرحله دوم

تمام اعصاب و عروق خوني داخل كانال را توسط وسائل باريك سوزن مانندي ( بنام فايل ) خارج نموده و پس از نفوذ تا انتهاي كانال  در صورت امكان سراسر ريشه را توسط اين وسايل از سايز كوچك به بزرگ تميز و پاكيزه مي كنيم.

• در مرحله سوم

مواد مخصوص صورتي رنگي ( به نام گوتا ) ، كانال تميز و پاكيزه شده را پر و مسدود مي‌كنيم تا ميكروبها نتوانند در اين فضاها وارد شوند. در تمام مراحل فوق ، طول كاركرد وسايل بكار برده شده تا انتهاي كانال توسط راديوگرافي و وسايل ديجيتالي كنترل مي گردد و در نهايت تاج دندان ، پانسمان شده و جهت ترميم و يا روكش كردنِ دندان به دندانپزشك مربوطه ارجاع مي گردد.

درمان ریشه

انواع عصب کشی دندان :

1ـ عصب کشی (روت کانال تراپی) اولیه بدون جراحی:

این عمل برای مدیریت التهاب یا عفونت انجام می‌شود.

2ـ عصب‌کشی (روت کانال تراپی) ثانویه:

چنانچه عصب‌ کشی اولیه مشکل را کاملاً رفع نکند، عصب‌کشی ثانویه انجام می‌شود.

3ـ آپیکوکتومی (جراحی حذف انتهای ریشه دندان):

در این عمل میکروجراحی انتهای ریشه دندان و بافت عفونی برداشته می‌شود. آپیکوکتومی در صورت موفقیت‌آمیز نبودن عصب کشی معمول انجام می‌شود.

4ـ پالپوتومی (جراحی ترمیم ریشه دندان):

این عمل بر روی کودکان انجام می‌شود و طی آن عصب و پالپ بیمار فقط از تاج دندان برداشته می‌شود و به عصب ریشه دست زده نمی‌شود.

5ـ پالپکتومی (جراحی تخلیه ریشه دندان):

پالپکتومی نیز نوعی عصب‌کشی مخصوص کودکان است که در آن کل پالپ و عصب تخلیه می‌شود.

آیا درمان ریشه دندان درد دارد؟

برخلاف باور عموم مردم که درمان ریشه بسیار دردناک است باید گفت که شما برای رهایی از درد دندان به سراغ این جراحی می روید تا از دردهای بی موقع دندان خود راحت شوید. طبیعی است که بعد از هر جراحی مقداری درد بر شما چیره می شود ولی آنچنان زیاد نیست که شما اذیت شوید.
یک موضوعی که وجود دارد تمامی دندانپزشک ها حین انجام کار از قبل دندان شما را بی حس کرده اند و تا از بی حسی موضعی اطمینان حاصل نکردند شروع به جراحی نمی کنند.
مسلما بعد از رفتن اثر بی حسی به دلیل عمق کاری که انجام شده، ناحیه مورد نظر باعث آزردگی شما می شود و شروع به درد می کند.
البته بی حسی موضعی در مواردی که بیمار آبسه کرده باشد یا عفونت های اطراف دندان داشته باشد با تکنیک های خاصی انجام می شود.
بعد از انجام کار طبیعی است اگر التهاب اطراف دندان ایجاد شود یا ذرات ریز بافت استخوانی از دهان خارج شود.
درد دندان بعد از عمل را می توان با مسکن ها کنترل کرد اما اگر دچار دردهای شدیدی هستید حتما با پزشک خود مشورت کنید و در این صورت ممکن است برای شما آنتی بیوتیک تجویز شود.

درمان ریشه

پرسش‌های متداول درمان ریشه دندان

• بعد از درمان ریشه در کلینیک دکتر صالح باید چه مراقبت‌هایی انجام دهم؟
  • طول عمر درمان ریشه چقدر است؟
  • هزینه درمان ریشه در کلینیک دکتر صالح چقدر است؟
  • آیا درمان ریشه جایگزینی دارد؟
  • آیا می‌توانم بعد از درمان ریشه دندان خود را سفید کنم؟
  • آیا درمان ریشه برای زنان باردار خطرناک است؟
  • آیا می توان دندان عصب کشی شده را ایمپلنت کرد؟
  • بهترین دندانپزشک برای درمان ریشه در فاطمی تهران کیست؟
  • چه جایگزینی برای درمان ریشه وجود دارد؟
  • عوارض جانبی درمان ریشه چیست؟
بعد از درمان ریشه در کلینیک دکتر صالح باید چه مراقبت‌هایی انجام دهم؟
  • از مسکن‌های تجویز شده توسط دندانپزشک استفاده کنید.
  • از جویدن غذا با دندان تحت درمان خودداری کنید.
  • بهداشت دهان و دندان خود را به طور کامل رعایت کنید.
طول عمر درمان ریشه چقدر است؟

درمان ریشه می‌تواند تا سال‌ها عمر کند. با این حال، مراقبت‌های صحیح از دندان‌های ترمیم شده، طول عمر آنها را افزایش می‌دهد.

هزینه درمان ریشه در کلینیک دکتر صالح چقدر است؟

هزینه درمان ریشه به عوامل مختلفی مانند تعداد کانال‌های ریشه، پیچیدگی عفونت و محل زندگی شما بستگی دارد.

آیا درمان ریشه جایگزینی دارد؟

در برخی موارد، می‌توان از روش‌های جایگزینی مانند کشیدن دندان و ایمپلنت به جای درمان ریشه استفاده کرد.

آیا می‌توانم بعد از درمان ریشه دندان خود را سفید کنم؟

سفید کردن دندان بعد از درمان ریشه امکان‌پذیر است. با این حال، باید با نظر دندانپزشک ما در فاطمی تهران انجام شود.

آیا درمان ریشه برای زنان باردار خطرناک است؟

درمان ریشه در دوران بارداری بی خطر است. با این حال، قبل از انجام درمان ریشه باید با دندانپزشک  ما در کلینیک دندانپزشکی دکتر صالح مشورت کنید.

آیا می توان دندان عصب کشی شده را ایمپلنت کرد؟

بله، در کلینیک دندانپزشکی دکتر صالح می توان دندان عصب کشی شده را ایمپلنت کرد.

بهترین دندانپزشک برای درمان ریشه در فاطمی تهران کیست؟

دکتر صالح یکی از بهترین دندانپزشکان برای درمان ریشه در فاطمی تهران است.

چه جایگزینی برای درمان ریشه وجود دارد؟

اگر درمان ریشه انجام نشود، ممکن است دندان عفونی شده و به تدریج از بین برود. در برخی موارد، ممکن است کشیدن دندان تنها راه حل باشد.

عوارض جانبی درمان ریشه چیست؟

عوارض جانبی درمان ریشه معمولاً خفیف و موقتی هستند و شامل درد، تورم و حساسیت دندان می‌شوند. این عوارض جانبی با داروهای مسکن بدون نسخه قابل درمان هستند.

• سمیرا الهه یاری

14 دسامبر, 2020 در 4:59 ب.ظ

سلام وقت بخیر
    می خواستم یک تشکر ویژه بکنم بابت خدماتتون مخصوص درمان ریشه من توی مجموعه دندانپزشکی شما همیشه احساس راحتی دارم و بدون هیچ آزار و اذیتی همیشه سر نوبت کار من انجام میشه. از بهترین متریال ها استفاده می کنید و با توجه به تجربه بالاتون تمامی خدمات رو به صورت حرفه ای انجام میدید.
    من یه هفته است که عصب کشی کردم و خیلی احساس بهتری دارم ممنونم بابت زحماتتون

• Donya

28 دسامبر, 2020 در 9:22 ق.ظ

با تشکر از انتخاب شما، دندانپزشکی فاطمی همیشه در پی رضایت مشتری است.

• مهدی سلمانی

17 دسامبر, 2022 در 5:38 ب.ظ

با سلام من هر دندانی که در این مجموعه درست کردم را کلا از دست دادم . اصلا راضی نبودم .
    همسرم هم دندانشان را همینجا درست کردن که متاسفانه ایشون هم اصلا راضی نبودن .

• ادمین

24 می, 2023 در 5:46 ب.ظ

با سلام
      بیمار مهدی سلمانی از سال 1396 تا سال 1401 با شماره پرونده 5048 بیمار این مجموعه می باشد.
      طی این 5 سال متوجه کارهای ضعیف کلینیک نشدید و همسر خود را نیز به این کلینیک راهنمایی کردید؛
      اما هنگامی که از ما نامه اضافه برای بیمه خود خواستید تا پول بیشتری از بیمه خود بگیرید کلینیک دکتر صالح ضعیف شد!!!
      همچنین در صورت لزوم، عکس پرونده شما در سیستم بارگذاری می گردد.

• محمد حسین لطفعلی

10 مارس, 2024 در 10:55 ق.ظ

من بار اول خیلی اتفاقی کلینیک رو پیدا کردم و درمان ریشه دندونم رو پیش خانم دکتر صالح انجام دادم و خدا خیرشون بده واقعا کارشون عالی بود
    کل خانواده خودم ، همسرم ،مادرخانومم خواهر خانمم رو اوردم کلینیکتون و کلی هم کار درمانی انجام دادن