ارتودنسی دندان چیست

5 نوامبر, 2017 0
.jpg

یکی از مهمترین المان های زیبایی، داشتن دندانی زیباست دندان های یکدست و ردیف و روشن زیبایی و جذابیت چهره را دوچندان می کند. براب رسیدن به این مهم و داشتن دندان های زیبا و سالم می توان از خدمات دندانپزشکی زیبایی بهرمند شد.امروزه خدمات زیبایی در کلینیک دندانپزشکی حوزه گسترده ایی را در بر می گیرد در حوزه  علاوه بر فعالیتهایی که صرفاً به زیبایی کمک می کند خدماتی هم انجام می شود که در ساختار پایه دندان تاثیر دارد. گاهی در راستای زیبایی و ترمیم دندان ها تصور بر این است که حتماً درمان های پر هزینه ایی در انتظارش است در صورتی که شاید با یک جرم گیری ساده موضوع حل شود ولی در این صورت دندانپزشک نقش مهمی دارد که باید در انتخاب آن دقت و مطالعه داشت. یکی از درمان هایی که در این راستا انجام می شود ارتودنسی است

 

ارتودنسی دندان

ارتودنسی علم تصحیح روابط نا مناسب فک و دندان و جفت و ردیف کردن دندان های نا منظم است

  • پس انجام ارتودنسی مشکلات مربوط به
  • نظم و قرار گیری دندان ها در فک بر طرف شده
  • و فرد می تواند با کیفیت بهتری غذا بخورد و از زیبایی بیشتری هنگام صحبت کردن و لبخند زدن برخوردار باشد.

هدف از ارتودنسی در دندانپزشکی فاطمی

ارتودنسی به معنی ردیف کردن دندان هاست هدفی که از انجام آن وجود دارد

  1.  مرتب کردن فک بالا یا فک پایین یا گاهی هر دو فک می باشد.
  2.  حرکات دندانی به آهستگی و حداقل آسیب انجام می شود تا موقعیت جدید دندان تغییر نکند و دندان آسیب نبیند.

مکانیزم عمل در ارتودنسی

براکت ها ابزار های کوچک و پر کاربرد دندانی هستند که در مرور زمان باعث حرکت دندان ها می شود.

براکت ها 4 بخش اصلی دارند 

ارتودنسی دندان

براکت ها از جنس فلز یا سرامیک هستند که به هر دندان یک براکت بسته می شود.آرچ وایر که سیم فلزی نازک است که رابط بین براکت هاست و براکتی را به براکت دیگر وصل می کند موجب فشار آمدن به دندان ها میشود.الاستیک کیگاچور ( o-ring ) شناخته می شود.بخش الاستیکی رنگی گوچکی است که براکت را به آرچ سیم نگه می دارد. لیگارچور ها در هر بار تنظیم عوض می شوند  برخی از براکت ها به لیگاچور های الاستیک ندارند که به آنها خود باز شونده می گویند.هنگامی که سیم نگین براکت را می کشد دندان هایی که به براکت ها متصل هستند کشیده می شود. گاهی از حلقه های کشی برای اعمال نیروی بیشتر در جهت خاص استفاده می شود. براکت طوری عمل می کند که حرکت مدوام باشد اما ملایم، که حرکت دندان ها به سمت موقعیت جدید دندان باعث صدمه زدن نشود.

گاهی در ارتودنسی نیاز به استفاده از هد گیر باشد تا جلوی حرکت برخی از دندان ها گرفته شود.

مکانیسم حرکت دندان ها در درمان ارتودنسی

ارتودنسی دندانها

دندان ها توسط بافت لثه احاطه شده اند زیر بافت لثه غشای پریودنتال وجود دارد که به آن رباط پریودنتال گفته می شود. رباط پریودنتال رشته هایی هستند که از

  • یک طرف به ریشه دندان
  • و از طرف دیگر به استخوان آلودولار متصل شده اند.

هنگامی که براکت به دندان فشار وارد می کند. رباط پریودنتال در یک سمت دندان  تحت فشار و سمت دیگر تحت کشش قرار می گیرد این فرایند باعث لق شدن دندان می شود. سپس استخوانی که دندان را نگه می دارد در ناحیه فشارش حل شده و از بین می رود و در ناحیه کشش رشد کرده و تولید می شود به این ترتیب دندان در موقعیت جدید خود تثبیت می گردد.  به این فرآیند ریمدلینگ استخوان گفته می شود.

رباط پریودنتال واسط بین ریشه دندان و استخوان است. فشار بین رباط پریودنتال و استخوان باعث می شود سلول های استخوانی در واکنش به فشار تجزیه شود تا فاصله طبیعی بین دندان و استخوان حفظ شود و در عوض در پشت دندان ( نسبت به جهت اعمال نیرو ) کشش ایجاد شده باعث می شود فضا بازتر شود بنابراین سلول های استخوانی جدید ساخته و فضای خالی ایجاد شده پر شود و فاصله بین دندان و استخوان در حد طبیعی حفظ شود.

  • برای این کار نیروی زیادی لازم نیست بلکه وارد آمدن نیروی ملایم نیز کافیست.
  • فرآیند استئو کلاست ( تجزیه استخوان ) حدود 72 ساعت طول می کشد تا کامل انجام شود
  • و فرآیند استئو بلاست ( بازسازی استخوان ) حدود 90 روز زمان می برد.
  • جالب است بدانید ثبت نتایج حدود 10 ماه زمان نیاز دارد به همین علت باید پس از خارج کردن براکت نگهدارنده ارتودنسی ( ریتنر ) بگذارید تا از بازگشت دندان ها به موقعیت سابق جلوگیری نمایید.

 

خدمات دندانپزشکی فاطمی

دندانپزشکی فاطمی خدمات مختلفی از جمله ایمپلنت دندان، درمان ریشه، جراحی لثه، بلیچینگ دندان، پروتز دندان ثابت و متحرک، ترمیم دندان و … ارائه می دهد، این دندانپزشکی با 15 سال سابقه کار به عنوان یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین دندانپزشکی های تهران واقع در فاطمی است که با رعایت تمام نکات بهداشتی نسیت به درمان و زیباسازی دندان های شما می پردازد.

دندانپزشکی فاطمی همواره در راستای رضایتمندی مشتری تلاش می کند و با تیمی مجرب و با سابقه تمامی خدمات دندان شما را با رعایت پروتکل های بهداشتی و همچنین با نهایت دقت انجام می دهند.

دندانپزشکی فاطمی با 15 سال سابقه کار در خدمت شما دوستان و عزیزان است.

 


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *






سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید

آدرس : تهران – خیابان فاطمی – قبل از خیابان ولیعصر – جنب مترو جهاد – کوچه غزالی – پلاک 12 – طبقه 5


شماره های تماس

۵۴۹۰۲ (۳۰ خط)
۸۸۴۹۹۳۱۴ (۱۰ خط)


دنبال کنید

فعالیت ما را

در شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید



پشتیبانی سایت : وب گوهر