تفاوت عصب کشی و درمان ریشه

4 آگوست, 2020 0
-کشی.jpg

تفاوت عصب کشی و درمان کانال ریشه ،عصب کشی زمانی انجام می شود که عکس هایی که از دندان گرفته شده خبر از آسیب‌دیدگی پالپ دندانی، در نتیجه‌ی عفونت باکتریایی، بدهد ممکن است باکتری باعث عفونت پالپ شده باشد پالپ از بین خواهد رفت و به باکتری ها اجازه تکثیر و منتشر شدن می دهد .در این شرایط باید هر چه زودتر کانال ریشه تخلیه شود وبا مواد مخصوص پر کردن دندان پر شود .عصب‌کشی یا درمان کانال ریشه درمانی می باشد برای از بین بردن عفونت بخش مرکزی دندان میتوان با عصب کشی دندان که ممکن بود از بین برود احیاء خواهد شد .زمانی که یک دندان در پوسیدگی پیشروی میکند ، یا به دنبال ضربه شدید وارد شده به دندان یا شکستگی دندان عفونی می‌شود.تنها راه نجات دندان برای جلوگیری از کشیده شدن دندان ریشه درمانی (عصب کشی ) می باشد.

درمان عصب کشی

علائم ایجاد عفونت دندان در دهان مانند  :

• درد در زمان مصرف غذا و نوشیدنی های گرم یا سرد
  • درد در زمان گاز گرفتن یا جویدن
  • لق شدن دندان
  • درد در زمان گاز گرفتن یا جویدن
  • ورم در لثه نزدیک دندان آسیب دیده
  • ترشح چرک از دندان آسیب دیده
  • ورم صورت
  • تیره رنگ شدن دندان آسیب دیده
  • پوسیدگی عمیق که به
  • پالپ دندان سرایت کرده و ایجاد آبسه در انتهای ریشه نموده است.

دندان چه موقع به درمان ریشه (عصب‌کشی) نیاز دارد

تشخیص دقیق این مسئله با دندانپزشک است ولی درصورتی‌که درد دندان خودبه‌خود دارید، درد نبض‌دار شدید دارید احتمالاً نیاز به درمان ریشه‌ دارید. به‌علاوه معاینه،تست،مشاهده رادیوگرافی و سابقهٔ علائم شما می‌تواند در تشخیص نیاز یا عدم نیاز به این درمان برای دندانپزشک کمک ‌کننده می باشد .

عصب کشی دندان یا درمان ریشه دندان در دندانپزشکی فاطمی

درمان ریشه

علائم نشان دهنده دندان نیازمند درمان ریشه

در بعضی موارد دندان ها به علت پوسیدگی زیاد و وسعت تخریب بدون هیچ علائم خاصی نیازمند درمان ریشه می باشد زمانی که دندانهای یک شخص نیازمند درمان ریشه می باشد با علائمی مانند

• افزایش حساسیت به سرما یا گرما
  • حساس شدن به احساس درد حین جویدن
  •  ورم کردن
  • خروج چرک از لثه
  • درد خود به خودی
  •  درد شبانگاهی
  •  تغییر رنگ دندان
  • و دردناک شدن غدد لنفاوی در ناحیه سر و گردن

پروسه درمان ریشه دندان در دندانپزشکی فاطمی

اول باید پوسیدگی ها و عوامل عفونی در قسمت تاج دندان برداشته شود. و بعد کانال های ریشه دندان تعین طول شده و محتویات آن ها به وسیله ابزارهای سوهان مانند پاکسازی شوند و در آخر کانال های دندان بعد از شست و شو و ضد عفونی با مواد شبیه پلاستیک که از صمغ یک نوع گیاه تهیه شده است و کاملا با بدن انسان سازگارند ، پر شده و مهر و موم می شود.در تمام مراحل انجام شده بیمار دردی را احساس نمیکند چون بی حسی موضعی انجام شده

مراحل انجام عصب کشی

علائم نیاز دندان به عصب کشی شامل موارد زیر:

• حساسیت دندان به گرما یا سرما
  • حساسیت به لمس کردن و جویدن برخی مواد غذایی
  • تغییر در رنگ دندان
  • حساسیت در گره‌های لنفاوی،لثه و استخوان‌های اطراف دندان

مراحل انجام عصب کشی یا درمان ریشه

علائم عصب کشی دندان

• برای معاینه و میزان آسیب دیدگی دندان ،عکس رادیولوژی باید تهیه شود
  • داروی بی حسی موضعی برای کاهش درد استفاده می کنند
  • پزشک دستگاه تخلیه کننده بزاق را در کنار دهان قرار می‌دهد و سپس شروع به برداشتن پوسیدگی‌های دندان جهت باز شدن ساقه پالپ می‌کند.
  • بعد از برداشتن پوسیدگی‌ها پزشک شروع به برداشتن عصب عفونی یا به اصطلاح آبسه می‌کند که این کار توسط یک ابزار دنداپزشکی کوچک انجام می‌شود.
  • پزشک بعد از برداشتن عصب‌های آسیب دیده،کانال‌های ریشه دندان را کاملا ًخالی کرده و تمیز می‌‌کند.در حین انجام این کار کانال‌های ریشه دندان بزرگتر می‌شود و دسترسی پزشک برای پر کردن دندان بهتر میشود .در فاصله بین خالی کردن تا پرکردن دندان برای جلوگیری از عفونتهای احتمالی مخصوصا در لایه‌های داخلی دندان ،داروهای آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز خواهد شد در بعضی موارد امکان دارد عصب کشی چندین جلسه طول کشد برای این منظور یک پرکردگی موقت بر روی دندان گذاشته می‌شود تا از تماس مستقیم مواد غذایی با داخل دندان جلوگیری شود.
  • پس از خالی کردن کانال‌های ریشه نوبت به پر کردن قسمت داخلی دندان یا همان کانال‌های ریشه می‌رسد.اگر بروی دندانتان پرکردگی موقت داشته باشید برمی‌دارد و سپس مواد مخصوص پرکردن دندان را در داخل کانال‌های ریشه می‌گذارد تا از ورود بزاق دهان و مواد غذایی به داخل دندان جلوگیری شود.
  • در مرحله‌ی نهایی عصب کشی دندان نوبت به ترمیم نهایی دندان میرسد.در فرآیند عصب‌کشی، دندان به علت پوسیدگی‌‌ها و پرکردگیها‌ی گسترده به شدت ضعیف می‌شود به همین دلیل نیاز به مراقبت در برابر آسیب‌ها وجود دارد.برای این کار از روکش دندان استفاده می‌شود.این روکش‌ها از جنس‌های مختلفی چون طلا، فلز و ….. ساخته‌ می‌شود و شما میتوانید برای انتخاب هر یک از این ترمیم‌ها با دندان پزشک خود مشورت کنید.

روکش دندان بعد از عصب ‌کشی

اینکه دندان یک شخص به عصب کشی نیاز دارد یا نه به نوع عصب ‌کشی و دلیل آن بستگی دارد.وقتی عصب ‌کشی مربوط به دندان های آسیای کوچک و بزرگ است ، بعد از آن روی دندان، روکش گذاشته می شود ؛ که فرد برای جویدن غذا به این دندان ها نیاز دارد و به همین خاطر باید محکم باشند.

بلیچینگ دندان

خدمات دندانپزشکی فاطمی

دندانپزشکی فاطمی خدمات مختلفی از جمله ایمپلنت دندان، درمان ریشه، جراحی لثه، بلیچینگ دندان، پروتز دندان ثابت و متحرک، ترمیم دندان و … ارائه می دهد، این دندانپزشکی با 15 سال سابقه کار به عنوان یکی از قدیمی ترین و معتبر ترین دندانپزشکی های تهران واقع در فاطمی است که با رعایت تمام نکات بهداشتی نسیت به درمان و زیباسازی دندان های شما می پردازد.

دندانپزشکی فاطمی همواره در راستای رضایتمندی مشتری تلاش می کند و با تیمی مجرب و با سابقه تمامی خدمات دندان شما را با رعایت نکات بهداشتی و همچنین با نهایت دقت انجام می دهند.