خدمات دندانپزشکی

پروتز های ثابت و متحرک



جرم گیری دندان عبارتست از پاکسازی دندان‌ها با استفاده از ابزارهای دندان پزشکی یا دستگاه فراصوت (اولتراسونیک) که به فرآیند جرمگیری دندان کمک می‌کند. جرم گیری دندان، سطح دندان را تمیز کرده و زبری آن را رفع می کند.

روشهای جرم گیری دندان ( انواع جرم گیری دندان )  :

در واقع سه روش اصلی برای جرم گیری دندان وجود دارد :

  1.  روش دستی جرم گیری دندان، که روشی است قدیمی و بسیار دردناک و زمان بر
  2.  روش استفاده از دستگاه های جرم گیری دندان( اولتراسونیک و یا پیزوالکتریک)، که روش شایع در مطبها و کلینیکهای دندانپزشکی است.
  3.  روش جراحی، که در موارد جرم های گسترده مورد استفاده قرار می گیرد.

جرم گیری دندان ها

مراحل جرم گیری دندان:

مرحله اول: جرم گیری و کورتاژ لثه

دو روش اصلی برای جرم‌ گیری دندان وجود دارد، البته بعضی از دندان‌ پزشکان از هر دو روش استفاده می کنند. در ادامه این دو روش شرح داده می شود.

جرم‌گیری با ابزارهای دستی:

دندان‌ پزشک شما در این حالت از یک جرم‌گیر دندان استفاده می‌کند و به صورت دستی پلاک‌های موجود روی دندان را از بین می‌برد. ار آنجا که دندان‌ پزشک توانایی مشاهده پلاک‌ها را ندارد، مجبور است از حس لامسه خود برای شناسایی نواحی ایجاد پلاک و رسوب بر روی دندان‌ها استفاده کند.

جرم‌گیری با ابزارهای اولتراسونیک:

ابزار جرم گیری دندان اولتراسونیک پلاک‌ها را از روی دندان شما با لرزش یک سر فلزی، پاک می‌کند، در این روش از اسپری کردن آب برای شستن پلاک‌ها از روی دندان و سرد نگهداشتن سر دستگاه استفاده می‌شود.

جرم گیری دندان 1

کورتاژ لثه:

زمانی که با حذف جرم و پلاک دندان ها، همچنان عوامل ایجاد عفونت در بافت اپیتلیوم (بافت پوششی) لثه‌ای اطراف دندان باقی بماند، با انجام کورتاژ لثه ای می‌توان درمان را انجام داد. لیزر با حذف بافت اپیتلیوم عفونی و حفظ بافت همبند سالم در لایه‌های زیرین، موجب می‌شود که بافت لثه‌ای سالمی ساخته شود.در جرم گیری و جرم گیری عمیق دندان‌ها معمولا در دو تا چهار جلسه انجام می‌گیرد. دندانپزشک برای این که احساس درد نکنید، لثه‌ها را با استفاده از بی حسی موضعی بی حس می‌کند. در هر جلسه یک چهارم دهان و به مدت 45 دقیقه تحت درمان قرار می گیرد. در صورتی که بیماری لثه پیشرفته نباشد، جرم گیری در یک جلسه به طور کامل انجام می‌گیرد.

مرحله دوم: بروساژ دندان

احتمالا شما هم واژه بروساژ دندان را همراه با جرم گیری دیده یا شنیده‌اید. دندانپزشکان با آغشته کردن دندان‌ها به خمیر مخصوص و استفاده از وسیله ای چرخشی که یک برس به سر آن بسته شده است، اقدام به بروساژ سطوح دندانی می‌کنند، این کار معمولا بعد از جرمگیری دندان و برای به وجود آوردن سطح صیقلی روی دندان و همچنین حذف رنگ‌ها و لکه‌هایی که چسبندگی زیادی ندارند استفاده می‌شود.

بروساژ دندان

مرحله سوم: صیقلی کردن دندان باAirFlow

صیقلی کردن دندان با Airflow روشی ایده ال برای از بین بردن لک و تغییر رنگ ناشی از کشیدن

  • سیگار و قلیون
  • مصرف چای و قهوه است

زیرا علاوه بر سفید شدن دندان‌ها، به طور کامل پلاک دندانها را از بین می‌برد. از این روش برای پاکسازی و باز کردن فیشرها قبل از شیار بندی استفاده می‌شود.این روش جرم‌ گیری دندان با صیقل دادن دندان بدون تماس مستقیم، فشار و گرما باعث بهبود وضعیت دندان‌های بیمار می‌شود و نسبت به دیگر روش‌های درمانی پریودنتال برتری دارد. در این روش، یک اسپری هوا و سدیم بی کربنات و جت آب برای برطرف کردن پلاک و لکه ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. در این روش بیمار دردی را حس نخواهد کرد.

درمان با لیزر:

جرم گیری دندان و جرم گیری عمیق لیزری دندان هم به منظور پیشگیری  و هم به عنوان یک روش درمانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این روش‌ها به عنوان یک اقدام پیشگیرانه استفاده می‌شود.پس از روش‌های پاکسازی عمیق، پاکت‌های لثه و سطوح ریشه با یک لیزر آبی درمان می‌شوند تا اتصال مجدد بافت‌های لثه را بهبود ببخشد. این کار باعث تسکین التهاب و بهبودی سریع بافت‌های لثه می شود و باعث اتصال دوباره ی بافت‌های لثه به دندان می‌شود.در طول جلسه بعدی، دندانپزشک مجددا لثه‌ها را معاینه می‌کند تا میزان بهبودی پاکت‌های لثه را بررسی کند.در صورتی که عمق پاکت‌های لثه هنوز بیش از 3 میلی متر باشند، روش‌های درمانی قوی‌تر تجویز می‌شود.

مزایای و فواید جرم گیری دندان:

  • کاهش خونریزی از لثه ها
  • جلوگیری از پخش شدن عفونت لثه در بدن
  • سفید کردن دندان
  • از بین بردن بودی بد دهان (اگر علت آن ناشی از بیماری لثه باشد)





سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید

آدرس : تهران – خیابان فاطمی – قبل از خیابان ولیعصر – جنب مترو جهاد – کوچه غزالی – پلاک 12 – طبقه 5


شماره های تماس

۵۴۹۰۲ (۳۰ خط)
۸۸۴۹۹۳۱۴ (۱۰ خط)


دنبال کنید

فعالیت ما را

در شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید



پشتیبانی سایت : وب گوهر