علت ایجاد فاصله بین دندان ها چیست؟

22 آگوست, 2020 0
-ایجاد-فاصله-بین-دندان-ها-چیست؟.jpg

فاصله میان دندان ها اگر زیاد شود، زیبایی فرد تحت الشعاع قرار می گیرد. افراد زیادی به دلیل فاصله ی ایجاد شده بین دندان هایشان از یک لبخند زیبا محروم مانده اند. فاصله بین دندان ها ممکن است به دلایل مختلفی بروز کند. این فاصله معمولا در دو دندان جلویی رخ می دهد و ناشی از افتادن یک دندان یا ایجاد فضایی مختصر بین دو دندان است. در اصطلاح علمی به فاصله ای که بین دو دندان ایجاد می شود، «دیاستما» می گویند.

چرا دیاستما یا فاصله بین دندان ها ایجاد می شود؟

تنها یک عامل باعث وقوع دیاستما نمی شود و معمولا مجموعه ای از عوامل در ظهور و بروز این پدیده دخیل هستند.

عادتهای غلط

بسیاری از عادت های ما ممکن است باعث شکاف بین دندان هایمان شده باشد.

عادت هایی مثل زبان زدن به پشت دندان های جلویی یا مکیدن شست در دهان. در برخی موارد فشار به دندان ناشی از رفلکسِ زبان در هنگام بلعیدن غذاست؛ در این افراد به جای آنکه زبان در هنگام قورت دادن غذا به سقف دهان بچسبد، به پشت دندان‌های جلویی فشار می آورد. هرگونه فشاری به دندانها ممکن است باعث بروز و تشدید فاصله‌ی دندانها شود، و در نتیجه باید از آن اجتناب کرد.در کودکی شکافی که بین دندان‌ها ایجاد می شود معمولا طبیعی است و ناشی از رشد دندانها و افتادن دندانهای شیری و جایگزین شدن آنها با دندانهای دائمی است. این فاصله با رسیدن به دوران بلوغ خود به خود برطرف می شود. با این حال، اگر با گذشت زمان فاصله دندانها کاهش نیافت، حتما باید به دندانپزشک مراجعه کرد و در پی درمان آن بود.

ناهمخوان بودن فک و دندان

اگر قوس و اندازه‌ی دندان ها با اندازه فک متناسب نباشد، امکان فاصله افتادن بین دندان ها زیاد خواهد شد.

کوچک بودن دندانها در مقایسه با لثه، یا رشد بیش از اندازه بافت لثه و فک، از علت های بسیار شایع در ایجاد فاصله بین دندانهاست. گاهی این نامتناسب بودن به دلیل رشد بیش از حد فرنوم است. فرنوم بافت ضخیمی است که دندانها را به لثه متصل می کند.

عفونت و التهاب لثه

در موارد حادتر، التهاب و عفونت لثه یا تومور در دهان، موجب دیاستما می شود. از علائم بیماری های لثه می توان به عقب‌نشینی لثه، قرمز و متورم شدن آن، یا خونریزی از لثه اشاره کرد. در این موارد ابتدا باید عفونت لثه برطرف شود و سپس برای رفع فاصله بین دندانها اقدام شود.

درمان فاصله بین دندان‌ها

فاصله بین دندان ها اگر به خاطر از دست دادن دندان باشد، باید حتما بر طرف شود چون در صورت بی توجهی، تراز دندان ها به هم خورده و دندان‌های کناری به سمت فضای خالی بین دو دندان کشیده می شوند.روش های مختلفی برای درمان دیاستما در دسترس است. برای این کار از ارتودنسی و بریس های ثابت و متحرک استفاده می شود. ارتودنسی روشی بسیار متداول است که فشاری ثابت بر همه‌ی دندانها وارد می کند تا فواصل بین آنها کاهش یابد. از دندان مصنوعی، لمینت و کاپوزیت هایی به رنگ دندان نیز برای پوشش فاصله بین دندانها استفاده می شود.

برطرف کردن فاصله دندان در دندانپزشکی فاطمی 

همان طور که گفته شد فاصله ی بین دندان ها برطرف می شوند و شما می توانید این درمان را در دندانپزشکی فاطمی انجام دهید و از گارانتی 3 ساله ی کلینیک دندانپزشکی فاطمی بهره مند شوید برای این کار حتما از کلینیک دندانپزشکی فاطمی وقت بگیرید و می توانید از دو روش انلاین و حضوری استفاده کنید لبخند زیبا حق شما است

 

جراحی فک و صورت

 


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *






سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید

آدرس : تهران – خیابان فاطمی – قبل از خیابان ولیعصر – جنب مترو جهاد – کوچه غزالی – پلاک 12 – طبقه 5


شماره های تماس

۵۴۹۰۲ (۳۰ خط)
۸۸۴۹۹۳۱۴ (۱۰ خط)


دنبال کنید

فعالیت ما را

در شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید



پشتیبانی سایت : وب گوهر