مراقبت از پروتز دندان متحرک

15 سپتامبر, 2020 0
-از-پروتز-دندان-متحرک.jpg

پروتز متحرک دندان مصنوعی برای جایگزینی دندان های افتاده و از دست رفته به کار می رود. این پروتزها ممکن است برای یک یا چند دندان، یا تمامی دندانها، به کار روند. برای ساخت این پروتز، پزشک ابتدا از آرایشِ دندانها قالبی تهیه می کند و به لابراتوار می سپارد تا دندان مصنوعی ساخته شود. پس از آماده شدن، دست دندانِ مصنوعی در دهان قرار گرفته و فرد هر زمان که بخواهد می تواند آن را از دهان خود خارج کند. در ابتدا وجود پروتز ممکن است کمی آزاردهنده باشد، اما پس از مدتی فرد به آن عادت خواهد کرد. پروتزهای متحرک ارزانتر از شیوه‌هایِ ثابت پروتزگذاری است، اما از طرف دیگر به رعایت، نگهداری و مراقبتِ بیشتری احتیاج خواهد داشت.

تمیز کردن و نگهداری از پروتز

برای نگهداری و حفظ سلامت دندانها مسواک زدن یک امر ضروری است. دندانها و پروتزهای مصنوعی، همانند دندانهای طبیعی، به نظافت و پاکیزگی نیاز دارند و باید مسواک زده شوند. بقایای مواد غذایی اگر بر روی دندان مصنوعی باقی بماند با بزاق دهان واکنش نشان می دهد و سبب ایجاد میکروب در شیارها و حفره های قالب دندان و بوی نامطبوع در دهان می شود. با مسواک زدن، دندان متحرک از خرده هایِ باقیمانده‌ی غذا پاک می شود و پاکیزگی دهان حفظ شده و عمر دست دندان مصنوعی طولانی تر خواهد شد.

مسواک زدن همچنین از لک شدن و تغییر رنگ دندان متحرک جلوگیری می کند. برای این کار از یک مسواک نرم استفاده کنید و تمام سطح و اتصالات و فضایِ زیر گیره ی پروتزهای فلزی را با احتیاط مسواک بزنید. توصیه می شود حداقل روزی یک بار دندانهای طبیعی و مصنوعی خود را مسواک بزنید. پس از مسواک‌زدن، برای شستن دهان، از آب خنک یا ولرم استفاده کنید؛ آب داغ یا خیلی گرم باعث قوس برداشتن و تغییر حالت پروتز دندان می شود. از خمیر دندان نیز به طور روزانه استفاده نکنید چون باعث سایش دندانها می شود. پس از در آوردن و شست و شو، حتما حواستان باشد پروتز از دست‌تان سر نخورد، چون هم آلوده می شود، و هم در صورت برخورد با سطحی سخت، احتمال دارد پروتز شکسته شود.

برخی توصیه می کنند شبها دندان مصنوعی از دهان در آورده شود تا بافت زیر پروتز فرصت استراحت داشته باشد. اگر به این توصیه عمل می کنید، یادتان باشد دندان مصنوعی را در آب یا آب نمک قرار دهید تا پروتز خشک و آسیب پذیر نشود. برای شست و شو و نگهداریِ پروتز، از محلولِ مخصوصِ پاک کننده ی پروتز نیز می توان استفاده کرد؛ اما بهتر است از مواد سفید کننده برای تمیز کردن دندان مصنوعی استفاده نشود، زیرا رنگِ بافت صورتی رنگ پروتز را از بین خواهد برد. بهتر است پس از خارج کردن یا پیش از قرار دادن پروتز، فضای کام و لثه کمی مسواک زده و ماساژ داده شود.

دوام پروتزهای متحرک

تقریبا به طور متوسط عمر یک پروتز متحرک پنج سال است. پروتزهای متحرک پس از چندین سال استفاده، به دلیل تغییر بافت لثه و تحلیل رفتنِ استخوان فک، ممکن است شل یا شکسته شوند. در این صورت لازم است به دندانپزشک یا دندانساز مراجعه کرده و پروتز متحرک را ترمیم یا تعویض کنید.

پروتز در دندانپزشکی فاطمی

دندانپزشکی فاطمی بهترین خدمات پروتز و زیبایی دندان را به شما ارائه می دهد تا یک لبخند زیبا و جذاب داشته باشید کلینیک دندانپزشکی فاطمی با 15 سال سابقه تخصصی ترین خدمات را برای شما با بهترین روش ها ارائه می دهد


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *






سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید

آدرس : تهران – خیابان فاطمی – قبل از خیابان ولیعصر – جنب مترو جهاد – کوچه غزالی – پلاک 12 – طبقه 5


شماره های تماس

۵۴۹۰۲ (۳۰ خط)
۸۸۴۹۹۳۱۴ (۱۰ خط)


دنبال کنید

فعالیت ما را

در شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید



پشتیبانی سایت : وب گوهر