ارتودنسی ثابت و متحرک چیست

5 سپتامبر, 2020 0
-ثابت-و-متحرک.jpg

ارتودنسی ثابت و متحرک برای اصلاح و مرتب کردنِ تراز دندان ها از دو روشِ ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک استفاده می شود. برای افرادی که کاندید درمان ارتودنسی هستند، این سوال معمولا پیش می آید که تفاوت این دو روش در چیست و کدام یک گزینه ی بهتری است؟ در این نوشته به محاسن و معایب هر کدام از این دو روش خواهیم پرداخت.درمان ارتودنسی یک ضرورت است تا لبخند زیبا و کامل روی صورت شما شکل بگیرد. انتخاب روش مناسب ارتودنسی از جهت طولانی بودنِ دوره ی درمان از اهمیت زیادی برخوردار است.

ارتودنسی ثابت

در سیستم ارتودنسی ثابت، براکت به وسیله‌ی سیم و کش بر روی دندان فیکس می شود و سطح همه‌ی دندانها را تحت فشار مناسب قرار می دهد. ارتودنسی ثابت به صورت ارتودنسی دیمون، ارتودنسی لینگوال یا پشت دهانی، ارتودنسی سرامیکی، ارتودنسی فلزی و .. است. سیستم ثابت، بیشتر برای موارد حاد و پیچیده‌ی به هم ریختگیِ دندان مورد استفاده است.

ارتودنسی متحرک

در سیستم ارتودنسی متحرک، پلاک های متحرک از یک قالب پلاستیکی تشکیل می شود که سیم ارتودنسی به آن وصل است و بر روی ردیف دندانهای بالایی یا پایینی قرار خواهد گرفت. پلاک های ارتودنسیِ متحرک به صورت پلاک هالی، پلاک شفاف، پلاک فانکشنال و … است. معمولا این روش بیشتر برای ردیفِ دندانهایِ بالا مورد استفاده است.

تفاوت ارتودنسی ثابت و متحرک

دقت و عملکرد

میزانِ اثربخشی و دقتِ ارتودنسی ثابت از روش متحرک بیشتر است و انتخاب تضمین‌شده‌تری به شمار می رود. به همین دلیل، برای کسانی که از سن بلوغ گذشته‌اند، معمولا از روش ثابت ارتودنسی استفاده می شود، چون محدودیت عملکرد و احتمال خطای پایین تری دارد. در بعضی موارد، ابتدا از روش ثابت ارتودنسی استفاده می شود تا دندانها در فرم خود قرار بگیرند و سپس روش متحرک به کار می رود که اثربخشی کمتر اما محاسن ویژه‌ی خود را دارد. برای اصلاح ناهنجاریهای فکی و گسترش فضایِ کام دهان بیشتر از سیستم متحرک ارتودنسی استفاده می شود.

راحتی در هنگام غذا خوردن

پلاک های متحرک ارتودنسی این مزیت را دارند که در هنگام غذا خوردن می توانید آنها را از دهان خارج کنید. این قابلیت از این نظر حُسن محسوب می‌شود که با براکت ثابت نمی‌توانید هر غذایی را میل کنید، چون احتمال دارد براکت در اثر تماس با قسمتِ سختِ خوراک، شکسته یا از جا کنده شود. در ضمن رنگ براکت ثابت در اثر مصرف برخی خوراکی ها ممکن است تغییر کند.

مسواک و بهداشت دهان

مسواک زدن برای حفظ سلامت و پاکیزگی دندانها ضروری است. در سیستم ثابت، با وجود قرار داشتن دائمی براکت ها بر روی دندان، مسواک زدن کمی دشوار است. اما در سیستم متحرک می توان در هنگام مسواک پلاک را از دهان خارج کرد.

طول درمان

به دلیل اثربخشی کمتر، طول درمان در روش متحرک طولانی‌ تر است، و با توجه به اینکه برخی بیماران بریس های متحرک را برای مدت زمانی زیاد از دهان خود خارج می کنند، این مدت بیشتر نیز می شود.طول درمان در روش ثابت کوتاه‌تر است، اما باید در نظر داشت که بریس‌هایِ ثابت، در مدت درمان، همیشه بر روی دندان است و این امکان وجود ندارد که در صورت خستگی بتوانید آنها را از دهان خارج کرد.

هزینه درمان

هزینه درمانی به روش متحرک معمولا بیشتر از روش ثابت ارتودنسی است. و این موضوع، در کنار عملکرد بهتر، از مزیت های اصلی سیستم ثابت ارتودنسی است.در هر حال، هر یک از این دو سیستم درمانی، در جای خود و برای شرایط مخصوص به خود، گزینه ای مناسب محسوب می‌شود. برای انتخاب روش درمانی درست،

بهترین انتخاب این است که از نظر و مشورت پزشک متخصص خود پیروی نمایید.

خدمت ارتودنسی در دندانپزشکی فاطمی

ارتودنسی در دندانپزشکی فاطمی با جدیدترین روش های ممکن انجام می شود و شما می توانید این کار را در کلینیک دندانپزشکی فاطمی دکتر صالح انجام دهید برای اقدام به نوبت گیری با ما تماس گرفته و یا این که به سایت ما مراجعه کنید و از نوبت گیری آنلاین دندانپزشکی فاطمی استفاده کنید . تمام روش هایی که قبلا دیده اید را فراموش کنید ما جدید ترین ها را روی شما پیاده می کنیم تا بهترین لبخند را داشته باشید .


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *






سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید

آدرس : تهران – خیابان فاطمی – قبل از خیابان ولیعصر – جنب مترو جهاد – کوچه غزالی – پلاک 12 – طبقه 5


شماره های تماس

۵۴۹۰۲ (۳۰ خط)
۸۸۴۹۹۳۱۴ (۱۰ خط)


دنبال کنید

فعالیت ما را

در شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید



پشتیبانی سایت : وب گوهر