بند آوردن خون پس از کشیدن دندان

25 جولای, 2020 0
teeth.jpg

معمولا پس از کشیدن دندان، ایمپلنت دندان یا پریودنتال ممکن است خونریزی به وجود بیاید که امری طبیعی و در عین حال بسیار آزار دهنده می باشد. این خونریزی در ساعت های اولیه شدید بوده و پس ازگذشت ۲۴ ساعت خون کم کم لخته می شود.لازم به ذکر است که اگر با انجام روش های مختلف، خون لخته نشد و خونریزی همچنان ادامه داشت حتما به پزشک مراجعه کنید. چرا که ممکن است نشانه ای از وجود یک مشکل جدی در بدنتان باشد.

کشیدن دندان

روش های تاثیر گذار در خصوص بند آوردن خون پس از کشیدن دندان

1. گذاشتن یک تکه گاز استریل مرطوب بر روی لثه

اولین و آسان ترین روش جهت بند آوردن خون، استفاده از گاز استریل می باشد. برای انجام این کار، ابتدا گاز استریل را با مقداری آب مرطوب کرده و آن را به صورت رول یا مربع تا کنید. سپس به مدت ۴۵ دقیقه آن را در محل دندان کشیده شده قرار دهید.لازم به ذکر است که باید فک خود را به صورت بسته نگه دارید تا فشار آن به صورت ثابت بماند. البته اگر به گاز استریل دسترسی نداشتید می توانید از یک دستمال کاغذی چند لایه نیز استفاده نمایید. با به کارگیری این روش، خونریزی دندان کم کم کاهش پیدا کرده و بعد از گذشت ۶۰ دقیقه کاملا متوقف می شود

2. نگه داشتن سر بالا تر از قلب

یکی از روش های تاثیر گذار به منظور بند آوردن خونریزی لثه، نگه داشتن سر بالاتر از قلب می باشد. برای این کار هنگامی که دراز کشیده اید لازم است که از چند بالشت استفاده کنید تا سرتان بالاتر از قلبتان قرار گیرد. این کار باعث می شود جریان خون کاهش یافته و در نتیجه خونریزی متوقف شود.

3. استفاده از چای کیسه ای

برای این کار باید یک چای کیسه ای را به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه درون دهان خود قرار داده و به صورت مکرر آن را گاز بگیرید. البته باید چای کیسه ای مرطوب و دارای تانیک اسید باشد تا باعث انعقاد خون شده و در نتیجه خونریزی را متوقف کند. استفاده از چای کیسه ای دارای تانیک اسید خون را لخته کرده و خونریزی را بند می آورد.

چای

4. استراحت کردن

برای پیشگیری از ادامه خونریزی لثه، لازم است به مدت چند روز از انجام فعالیت ها ی شدید و ورزش های سنگین جدا خودداری کنید. چرا که این کار باعث افزایش خونریزی لثه شده و مدت زمان بهبودی تان را افزایش می دهد.

5. استفاده از مواد غذایی و نوشیدنی های مناسب

پس از کشیدن دندان و به منظور جلوگیری از تداوم خونریزی لثه، باید در انتخاب مواد غذایی و نوشیدنی دقت بیشتری به خرج دهید. چرا که استفاده از برخی از این مواد غذایی تاثیر منفی بر روی خونریزی لثه دارد. به طور مثال بسیاری از بیماران پس از کشیدن دندان نوشیدنی را با نی می نوشند. نوشیدن با نی باعث خارج شدن لخته خون از محل خونریزی می شود. بنابراین باید چند روز پس از کشیدن دندان از نی استفاده نکنید.نوشیدنی های داغ و گازدار نیز، از دیگر مواردی است که باید در طی این مدت از خوردن آنها اجتناب کنید چون ممکن است لخته خون را از بین ببرد. همچنین به منظور جلوگیری از آسیب به لخته خون باید از غذاهای سفت و جویدنی خودداری کنید و از غذاهای نرم مانند

  • سوپ
  • سیب زمینی
  • بستنی استفاده نمایید.

6. مواظبت در حین مسواک زدن

تماس مسواک با محل دندان کشیده شده ممکن است لخته خونی را از جای خود خارج کند و روند بهبودی تان طولانی تر شود. بنابراین هنگام مسواک زدن خیلی مراقب باشید چرا که این ناحیه بسیار حساس می باشد.

مسواک زدن

7. جای خالی دندان را با زبان لمس نکنید

لمس کردن محل دندان کشیده شده با زبان، باعث خارج شدن لخته خون و ایجاد خونریزی می گردد.

8. عدم سیگار کشیدن

لازم به ذکر است که کشیدن سیگار نیز باعث خارج شدن لخته خون می گردد. همچنین سیگار کشیدن می تواند

  • مواد شیمیایی مضر را در اطراف دهان پخش کرده
  • و در نتیجه عفونت شده و حفره خشک را به وجود آورد.

چند نکته مهم بعد از کشیدن دندان

به نوع دندان و محل قرار گرفتن آن بستگی دارد و نیاز به حدود ۷ الی ۱۰ روز مراقبت دارد.

  • در ادامه نکات مهمی در خصوص مراقبت دندان بعد از کشیدن بیان شده است:
  • استفاده منظم از مسکن های تجویز شده توسط پزشک
  • قرار دادن کیسه یخ به مدت ۱۰ دقیقه
  • استراحت کردن به مدت ۲۴ ساعت
  • اجتناب از شستشوی دهان، تف کردن و استفاده از نی به مدت ۲۴ ساعت (این موارد مانع از لخته شدن خون می شود)
  • شستشوی دهان با آب نمک پس از گذشت ۲۴ ساعت
  • اجتناب از کشیدن سیگار

نکات آخر

ورم کردن لثه پس از کشیدن آخر به مدت چند روز طبیعی می باشد. برای درمان ورم و عفونت می توانید با تجویز پزشک از آنتی بیوتیک استفاده نمایید. توجه نمایید که باید از مصرف آسپرین خودداری نمایید. چرا که آسپرین رقیق کننده خون بوده و مانع از لخته شدن خون در محل آسیب دیده می شود.

خدمات تخصصی دندانپزشکی فاطمی

این مقاله ی تخصصی توسط تیم دندانپزشکی فاطمی تهیه شده است که پس از خواندن آن متوجه می شوید که چه کاری برای دندان خود باید انجام دهید تا بهترین و زیباترین لبخند را داشته باشید نگران نباشید ما از هیچ کمکی به شما دریغ نمی کنیم برای این که از دندانپزشکی فاطمی وقت بگیرید حتما با کلینیک دندانپزشکی فاطمی تماس بگیرید و آماده ی ویزیت شوید تا بهترین اتفاقات برای دندان های شما بیفتد دندانپزشکی فاطمی دارای گارانتی درمان 3 ساله است که در طول این سه سال هر اتفاقی برای دندان شما افتاد می توانید آن را درمان کنید

جراحی فک و صورت


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *






سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید

آدرس : تهران – خیابان فاطمی – قبل از خیابان ولیعصر – جنب مترو جهاد – کوچه غزالی – پلاک 12 – طبقه 5


شماره های تماس

۵۴۹۰۲ (۳۰ خط)
۸۸۴۹۹۳۱۴ (۱۰ خط)


دنبال کنید

فعالیت ما را

در شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید



پشتیبانی سایت : وب گوهر