همه چیز درباره دندانپزشکی کودکان

22 جولای, 2020 0
child_dentist.jpg

حرفه دندانپزشکی کودکان تخصصی است که در آن به موضوعاتی همچون سلامت و مراقبت از دندان های  سنین کودکی تا نوجوان پرداخته می شود. در این حرفه علاوه بر مشکلات مربوط دندان، به درمان مشکلات محیط دهان مانند لثه ها و فک نیز توجه می شود.هنگامی که از حدود سن ۶ ماهگی دندان های شیری شروع به رشد می نمایند  به مرور زمان ممکن است دچار پوسیدگی و خرابی گردند.  چرا که اغلب کودکان آنطور که باید نمی توانند به بهداشت دهان و دندان خود توجه و رسیدگی نمایند. در این شرایط مراجعه به دندانپزشکی که مختص به دندان های شیری کودکان می باشد، ضروری به نظر می آید. در این مطلب درباره وظایف و ویژگی های دندانپزشکی کودکان  در دندانپزشکی فاطمی مطالبی عنوان شده است.

دندانپزشکی کودکان

چگونگی اخذ تخصص دندانپزشکی کودکان

 متخصص دندانپزشکی کودکان ابتدا می بایست دوره عمومی را در رشته دندانپزشکی به پایان رسانده و مدرک آن را کسب نمایند.  سپس می بایست این افراد استاندارد های مشخصی را آموزش دیده و در باره کلیه درمان های دهان و دندان کودکان و نوجوانان، به صورت جداگانه آموزش کافی را به دست آورند.

دندانپزشکی کودکان در دندانپزشکی فاطمی چه خدماتی را ارائه می دهد؟

 در این تخصص خدماتی برای بهداشت دهان و دندان کودکان ارائه شده که مهمترین آنها شامل موارد زیر است:

  • رفع مشکلات و پوسیدگی های مربوط به دندان های شیری
  • رفع مشکلات دندان های نوجوانان
  • ارائه پیشنهاداتی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان های شیری در نوزادان
  • درمان برخی از مشکلات دهان و دندان که در در اثر وجود بیماری هایی مانند ناراحتی های قلبی مادرزادی، تب یونجه،  مرض قند و آسم به وجود می آید.
  • تشخیص مشکلاتی که باعث به وجود آمدن پوسیدگی دندان نوزادان خواهد شد.
  • درمان نقایص ظاهری دندان ها از طریق درمان هایی مانند ارتودنسی
  • استفاده از روش های جلوگیری کننده از پوسیدگی دندان مانند فلوراید تراپی
  • درمان بیماری ‌های مربوط به لثه ها
  • ترمیم دندان های شکسته و آسیب دیده
  • آموزش نکات بهداشت دهان و دندان و نحوه صحیح مسواک زدن به کودکان

مشخصات یک مطب دندانپزشکی کودکان

 فضا و دکوراسیون یک مطب دندانپزشکی کودکان می بایست با مطب دندانپزشکی بزرگسالان تفاوت های بارزی داشته باشد.

  • استفاده از رنگ های شاد در تزیینات اتاق انتظار و اتاق معاینه
  • وجود وسایل و اسباب بازی های سرگرم کننده برای کودکان

می‌توان آن محیط را به یک مطب ایده آل برای پذیرش کودکان خردسال تبدیل نماید.

عوارض فلوراید تراپی

آیا تجهیزات دندانپزشکی کودکان با بزرگسالان متفاوت است؟

 اکثر تجهیزات و وسایل موجود در دندانپزشکی کودکان همانند تجهیزات عادی در مطب دندانپزشکی بزرگسالان طراحی شده است.  با این تفاوت که اندازه این تجهیزات اندکی کوچکتر از تجهیزات بزرگسالان می باشد. بدین ترتیب ترس ناشی از دندانپزشکی در کودکان تا حد زیادی از بین خواهد رفت.

اهمیت رفتار دندانپزشک و دستیاران دندانپزشک کودکان

 برخورداری از رفتاری ملایم و روحیه شاد برای یک دندانپزشکی کودکان از مهمترین ویژگی های وی به شمار می‌آید.  همچنین دستیاران این حرفه می بایست در حد مناسبی از اصول رفتار با کودکان آگاهی داشته باشند.  عدم برخورد صحیح با کودکان در مطب دندانپزشکی می تواند آن ها را برای همیشه از چنین محیطی بیزار کرده و خاطره ناخوشایندی را برای آنها به جای بگذارد. همچنین واکنش دندانپزشک در مقابل گریه و فریاد های کودک به دلیل ترس از دندانپزشکی نیز نکته ای بسیار حائز اهمیت است.  کودکان به خصوص در جلسه اول، دچار ترس و اضطراب شدیدی درباره دندان پزشکی هستند. در چنین شرایطی یک دندانپزشکی کودک باید بتواند با استفاده از ترفند های خاص، کودک را را به آرامش دعوت کرده و او را به درمان دندان مجاب نماید. برخورداری از چنین مهارتی، از ویژگی های شخصیتی یک دندانپزشک کودک به شمار می آید.  همچنین والدین بردن کودکان خود را نزد یک دندانپزشک با حوصله، متین و خوش اخلاق را نسبت به سایرین ترجیح می‌دهند.

دندانپزشکی

آیا فلوراید تراپی برای همه کودکان نیاز است؟

 امروزه خدماتی جدیدی برای پیشگیری از پوسیدگی دندان ها در مطب دندانپزشکی کودکان انجام می پذیرد.  یکی از این روش ‌های جدید فلورایدتراپی نام دارد.  از آنجایی که پوسیدگی دندانها به دلیل از بین رفتن مواد معدنی موجود در مینای دندان به وجود می آید، بنابراین انجام روش فلوراید تراپی برای جلوگیری از پوسیدگی دندان ها می توانند روش موثری به شمار آید. انجام این کار به طور معمول سالی یک الی دو بار انجام می شود. در این روش با استفاده از گذاشتن مواد بر روی سطح دندان ها آنها را در مقابل خرابی ها مقاوم می نماید.

سخن آخر

خیلی از افراد تصور می کنند که دندان شیری به دلیل آنکه دچار ریزش می شود نیاز به  مراقبت خاصی ندارند.  اما باید گفته شود که دندانهای کودکان نیز همانند دندان های بزرگسالان دچار پوسیدگی و خرابی خواهد شد و نیاز به درمان هایی مانند پرکردن و عصب کشی و غیره دارد.  انتخاب یک دندانپزشکی کودک مناسب تاثیر زیادی در سلامت دهان و دندان کودکان دارد.  پس بهتر است قبل از مراجعه به مطب دندانپزشکی کودکان درباره آن تحقیق و بررسی کامل به عمل آورده شود.

بلیچینگ دندان

 

خدمات دندانپزشکی فاطمی

دندانپزشکی فاطمی با 15 سال سابقه کار خدمات متنوعی را ارائه می دهد، خدماتی نظیر درمان ریشه، ایمپلنت دندان، بلیچینگ، جرم گیری دندان، جراحی لثه، اصلاح طرح لبخند و … که نیاز امروزه شما عزیزان است. دندانپزشکی فاطمی با بهره مندی از نیرو ماهر و کارآمد توانسته است طی این چندین سال رضایت مشتریان را به همراه داشته باشد. دندانپزشکی فاطمی با رعایت تمام نکات و پروتکل های بهداشتی خدمات شما را به نحو احسنت انجام می دهند و از هیچگونه خدمتی دریغ نمی کنند.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *






سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید

آدرس : تهران – خیابان فاطمی – قبل از خیابان ولیعصر – جنب مترو جهاد – کوچه غزالی – پلاک 12 – طبقه 5


شماره های تماس

۵۴۹۰۲ (۳۰ خط)
۸۸۴۹۹۳۱۴ (۱۰ خط)


دنبال کنید

فعالیت ما را

در شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید



پشتیبانی سایت : وب گوهر