عصب کشی دندان چیست

18 آگوست, 2020 1
-کشی-دندان.jpg

عصب کشی چیست ،عصب کشی زمانی دندانپزشک انجام می دهد که دندان های شما پوسیده و خراب شده باشد .عصب کشی یک درمانی می باشد برای تعمیر و یا نگهداری دندان های آلوده از آسیب های شدید است.عصب ‌کشی برداشتن بافت‌های مغز دندان در مواردی که این قسمت از دندان دچار التهاب یا عفونت شود.‌ دلایل عفونت یا التهاب مغز دندان مانند  از پوسیدگی عمقی یا ترمیم گسترده دندان، طوری که مغز دندان را نیز شامل شود؛ ترک یا شکستگی دندان به خاطر ضربه؛ ساییدگی گسترده مینا و عاج دندان و گاهی اوقات بیماری شدید لثه

دندانپزشکان به این عمل درمان ریشه یا روت کانال تراپی RCT یا اندو endo می گویند

انواع عصب کشی

علت عصب کشی دندان

• آبسه
  • پوسیدگی عمیق
  • آسیب به علت ضربه
  • درمان مجدد

علائم عفونت دندان به عصب رسیده

علائم عفونت دندان شامل موارد زیر می شوند:

• احساس درد در هنگام خوردن و نوشیدن مواد غذایی یا نوشیدنی های سرد و گرم
  • احساس درد در هنگام گاز زدن و جویدن
  • لق شدن دندان

این علائم همگام با پیشرفت عفونت اغلب ناپدید می شوند زیرا پالپ می میرد. در این وضعیت به نظر می رسد که دندان التیام یافته اما در واقع عفونت به درون سیستم کانال ریشه انتشار یافته است.

علائم بیشتری که در نهایت بروز می دهند شامل موارد زیر می شوند:

• بازگشت درد در هنگام جویدن یا گاز زدن
  • تورم لثه در نزدیکی دندان آلوده
  • ترشح چرک از دندان آلوده
  • ورم صورت بعد از عصب کشی دندان
  • تیره تر شدن رنگ دندان

مراحل عصب کشی

عصب کشی چیست

مرحله اول : تشخیص نیاز دندان به عصب کشی

دندانپزشک معاینه میکند.این دندان درد با عصب کشی برطرف خواهد شد .برای تشخیص از ابزار هایی مانند رادیولوژی RVG و دوربین تشخیص پوسیدگی و پالپ تستر و … می باشد .

مرحله دوم : دسترسی به عصب دندان

مرحله سوم : پیدا کردن مدخل کانال های دندان

مرحله چهارم : پاکسازی و شکل دادن کانال دندان

پاکسازی ریشه دندان بسیار مهم می باشد در عصب کشی دندان چون باقی گذاشتن محلی از ریشه که پاکسازی نشده باشد کانون تجمع باکتری ها بود و باعث می شود درمان با شکست مواجه شود و نیاز به درمان دوباره باشد

مرحله پنجم : پر کردن ریشه دندان

مرحله ششم : پست

از ریشه دندان یک قالب تهیه خواهد شد و به لابراتور ارسال خواهد شد تا وسیله ی پست ( post ) توسط لابراتوار ساخته شود و در جلسه بعد پست به داخل ریشه دندان چسب زده می شود و یک تاج مصنوعی که به آن کور ( core ) می گویند به دندان بیمار می چسبانند، و درآخر قالبگیری شده و روکش تهیه می شود .دندان هایی که به شدت از بین رفته است و فقط ریشه آنها سالم باقی مانده با این روش بازسازی می شود و در آخر روکش انجام می شود

انواع پست و کور به 4 دسته تقسیم می شود

• پست و کور ریختگی
  • پست فایبرگلاس و کور کامپوزیتی
  • ست تیتانیوم و کور کامپوزیتی
  • پست استنلس استیل پیشنهادی و کور کامپوزیتی

مرحله هفتم :پر کردن تاج دندان

مواد پرکننده  داخل دندان در عصب‌ کشی

متداولترین ماده پر کننده دندان در عصب‌ کشی، مواد پلاستیکی مانندی به نام گاتاپرچا می باشد . گاتاپرچا در اشکال مخروطی با اندازه ‌های مختلف (که اندازه‌ های آن کاملاً منطبق بر اندازه فایلهای دندانپزشکی است) استفاده خواهد شد .

مرحله هشتم :روکش دندانی که عصب کشی شده

• روکش سرامیک بر روی فلز
  • روکش سرامیک بر روی زیرکونیا که به آن روکش زیرکونیا می گویند
  • روکش تمام زیرکونیا این نوع روکش بهترین نوع و جدید ترین و کامل ترین نوع روکش می باشد.
  • و قالبگیری این نوع روکش (تمام زیرکونیا )هم با اسکنر دیجیتال 3shape صورت می گیرد

مزایای عصب‌ کشی

مزایا عصب کشی

حفظ دندان طبیعی با کمک عصب‌ کشی (مزایای عصب کشی) :

• جلوگیری از کاهش توانایی جویدن
  • جلوگیری از کاهش نیروی بایت و حفظ حس طبیعی دندان‌ها
  • حفظ ظاهر طبیعی
  • جلوگیری از وارد آمدن فشار بیش از حد بر دندان‌های اطراف و ساییدگی شدید آن‌ها

مراقبت های بعد از انجام عصب کشی دندان

• بعد از عصب کشی ،خوب از دندان ها و لثه ها مراقبت شود
  • مطمئن شوید که تمام نشانه های عفونت از بین رفته باشد
  • هر دو سال یک بار برای چک شدن توسط دندانپزشک بسیار مهم می باشد
  • و باید در خانه روزانه و مرتب از آن مراقبت شود و حتما دو بار در روز با خمیر دندان، مسواک بزنید که 12 ساعت با میکروب ها مبارزه میکند.

عصب کشی مجدد دندان

در بعضی موارد دندان عصب کشی شده دوباره نیاز به عصب کشی پیدا میکند علت آن موارد زیر می باشد

• زمانی که عصب کشی اولیه درست انجام نشده باشد مجدد باید عصب کشی تکرار شود
  • در بعضی مواقع عصب کشی موفق می باشد ولی در اثر عدم مراقبت درست دندان دچار عفونت خواهد شد در این مواقع باید دندان عصب کشی شود که جراحی پری اپیکال نیز با آن صورت می گیرد در مواقعی که پوسیدگی ثانویه نیز در زیر دندان عصب کشی شده بوجود آمده و دندان باید روکش شود، عصب کشی مجدد دندان ضرورت پیدا می‎کند. زیرا امکان دارد میکروب های موجود در پوسیدگی از طریق کانال ریشه به انتهای دندان برسد و به عفونت منجر شود.
  • عصب کشی دندانپزشکی فاطمی

• سحرناز اکبریان