انواع ارتودنسی دندان

27 فوریه, 2021 0
-فاطمی-4-1200x800.jpg

آیا میدانید که انواع ارتودنسی دندان چیست؟ و هر کدام چه کاربردی دارد؟

ممکن است دندانپزشک به شما توصیه کرده باشد که دندان هایتان نیاز به ارتودنسی دارد یا شاید خودتان این گونه حس می کنید.

باید بدانید که ارتودنسی انواع مختلفی دارد و هر کدام برای مشکلات و دندانهای خاصی تجویز می شوند.

برای اطلاع از انواع ارتودنسی فاطمی و توضیح هر کدام در ادامه این مطلب همراه ما باشید.


ارتودنسی چیست؟

ارتودنسی یک گرایش از دندانپزشکی است که به مرتب کردن دندان ها می پردازد. زمانی که دندان ها به درستی کنارهم قرار نگیرند و شکل ظاهری بدی به خود گرفته باشد باید از ارتودنسی کمک گرفت. گاهی پیش می آید که دندان های دو فکر بالا و پایین به خوبی روی هم دیگر قرار نمی گیرند. امروزه در دندانپزشکی فاطمی با بهترین و به روز ترین ابزار و روش های دنیا ارتودنسی انجام شده و این درمان دیگر به سختی گذشته نیست.

ارتودنسی فاطمی

انواع ارتودنسی

انواع ارتودنسی دندان به دو دسته تقسیم می شود.

  1. ارتودنسی ثابت
  2. ارتودنسی متحرک

ارتودنسی ثابت: ارتودنسی ثابت همان بریس هایی هستند  که به طور ثابت و همیشگی روی دندان ها جای می گیرد یعنی امکان درآوردن بریس را نخواهید داشت و به طور میانگین 2 سال باید روی دندان هایتان باشد. البته طبق دستور پزشکان طور درمان هر شخص با شخص دیگر متفاوت می باشد.

ارتودنسی متحرک: بریس هایی هستند که به راحتی میتوانید آن را از دهان خود جدا کنید، البته که برای بهبود و پیشرفت درمان هر لحظه نباید آن را از دندان هایتان جدا کنید. اما گاهی اوقات این نوع از ارتودنسی پس از برداشتن ارتودنسی ثابت برای بیمار تجویز می شود و در مواقعی که نامرتبی دندان سطحی است از ابتدا بریس های مترحک تجویز میشود.


انواع بریس های ثابت

انواع ارتودنسی دندان ثابت، به شرح زیر می باشد؛


ارتودنسی فاطمی

  • براکت و سیم

براکت و سیم از روش های قدیمی و بسیار پرکاربرد است، که به آن ارتودنسی سنتی نیز می گویند. البته که این روش از قدیم تا امروزه پیشرفت های زیادی کرده است از این پیشرفت میتوان به کم شدن وزن براکت ها اشاره کرد.

جنس براکت ها از فولاد ضد زنگ با درجه حرارت بالا ساخته شده است و با یک ورقه نازک به یکدیگر متصل میشوند. اتصال براکت و دندان نیز با نوعی سیمان انجام میشود. روی بریس ها الاستیک هایی مشاهده می شود که هر بار پس از مراجعه به دکتر آن را عوض می کنند، البته برخی از براکت ها نیازی به این حلقه ها ندارند و آن ها را ارتودنسی خود بسته می نامند.


  • بریس های سرامیکی

این روش نیز دقیقا مانند روش قبلی است اما بریس های آن سرامیکی و شفاف هستند.این نوع ارتودنسی به دلیل شفاف و روشن بودن بریس ها برای دیگران قابل مشاهده نیست. به همین دلیل یکی از محبوب ترین انتخاب هاییست که بزرگسالان از آن استقبال می کنند.

البته گاهی ممکن است رنگ الاستیست ها روی بریس تغییر کند

  • بریس های دیمون

دیمون از آسان ترین درمان های ارتودنسی فاطمی می باشد و نیاز به مراجعه دکتر در این درمان کمتر است به همین دلیل استقبال زیادی از آن می شود. در این روش حرکت دندان ها درد کمتری دارد و زود تر به نتیجه می رسد زیرا دندان ها بدون نیاز به تنظیم، آزادانه حرکت می کنند.

پرده های دیمون به جای الاستیک از مکانیک اسلاید برای متصل شدن سیم ها به یک دیگر استفاده می کنند.

  • بریس لینگوال درونی

این روش به ارتودنسی زبانی معروف است. بریس ها در این قسمت پشت دندان ها وصل می شوند. ارتودنسی فاطمی پس از معایه مشخص می کند که شما به این نوع از ارتودنسی نیازی دارید یا خیر.

اجزای بریس لینگوال دقیقا مشابه بریس های قبلی بوده و تنها تفاوت آن قرار گرفتن در پشت دندان ها است.

البته مشکلاتی که این نوع ارتودنسی برای شما ایجاد می کند می تواند مشکل در تکلم باشد چرا که هنگام صحبت کردن زبانتان به سیم ها و بریس ها بر خورد می کند. اولین باری که از این  نوع ارتودنسی استفاده می کنید ممکن است در تکلم کمی مشکل داشته باشید اما رفته رفته عادت می کنید.

و از مزیت های لینگوال می توانیم به نامرئی بودن آن اشاره کنیم. این روش هنگامی برای دندان های شما تشخیص داده می شود که بدانند روند درمان شما سریع تر انجام خواهد ش


ارتودنسی فاطمی

انواع بریس های متحرک

انواع ارتودنسی دندان متحرک شامل موارد زیر می شود؛

پلاک متحرک زد اسپرینگ: این نوعی از پلاک های متحرک است که از یک فنرz  شکل استفاده شده است.

پلاک هاولی: این پلاک متحرک زمانی که پلاک های ثابت برداشته شدند استفاده میشود. برای آن که دندان ها به حالت اولیه خود بازنگردند مدتی نیز باید از این پلاک متحرک استفاده کنید. با استفاده از پلاک های هاولی دندان هایتان سر جای خود محکم نگه داشته می شوند و امکان تغییر شکل و حرکت دوباره دندان ها به حداقل می رسد.

پلاک های نامرئی: این پلاک ها باعث زیبایی دندان می شوند چرا که دیگر مشخص نمی شود شما از ارتودنسی استفاده می کنید، مانند یک پلاستیک شفاف هستند و مثل یک روکش روی دندان ها قرار می گیرند. ارتودنسی نامرئی یا الاینرها جایگزین خوبی برای براکت های دیون یا فلزی هستند، همچنین پس از برداشتن پلاک ثابت نیز می توان از آن ها استفاده کرد.البته اگر این نوع پلاک برای شما در نظر گرفته شد هر دو هفته یکبار باید برای تعویض آن به پزشک مراجعه کنید.

پلاک فانکشن: این نوع برای مواقعی مورد استفاده قرار می گیرد که فک پایین بیمار عقب یا فکر بالا، جلو باشد.

هدگیر: وسیله ای است که دور سر و گردن فرد قرار می گیرد. این وسیله زمانی استفده می شود که فرد دندان ای در حال رشد داشته و می خواهند جلوی رشد نامرتب آن ها را بگیرند.


ارتودنسی فاطمی

پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *






سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید

آدرس : تهران – خیابان فاطمی – قبل از خیابان ولیعصر – جنب مترو جهاد – کوچه غزالی – پلاک 12 – طبقه 5


شماره های تماس

۵۴۹۰۲ (۳۰ خط)
۸۸۴۹۹۳۱۴ (۱۰ خط)


دنبال کنید

فعالیت ما را

در شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید



پشتیبانی سایت : وب گوهر