لمینت یا کامپوزیت؟ کدام بهتر است؟

1 ژوئن, 2022 0
Dental-laminate-or-composite.jpg

کدام بهتر است لمینت یا کامپوزیت ؟

داشتن لبخندی زیبا، نیازمند دندان هایی تمیز و سالم است. امروزه روش های مختلفی برای زیبایی دندان ها وجود دارد سوالی که خیلی از دوستان از دندانپزشکی فاطمی می پرسند این است که لمینت یا کامپوزیت کدام بهتر است؟ طبیعتا همه ما به دنبال بهترین مواد هستیم و نمی خواهیم برای مواد بی کیفیت که ماندگاری ندارد هزینه کنیم. بنابراین باید با کامپوزیت و لمینت آشنایی بیشتری پیدا کنید تا تصمیم بگیرید کدام برای دندان های شما مناسب تر اند.

برای ساختن روکش دندان معمولا از رزین کامپوزیت یا لمینت پرسلن استفاده می شود. این دو رایج ترین مواد برای این کار هستند. دندانپزشکان کلینیک فاطمی با استفاده از تجربه و مهارت خود با هر دوی این مواد می توانند دندان هایی زیبا برای شما بسازند. اما سوالی که پیش می آید این است که چگونه بفهمیم کدام مواد برای دندان های ما مناسب تر است؟ جواب این سوال دقیقا به نیازهای شخصی شما برمی گردد، در واقع باید ببینید چه ویژگی هایی از روکش دندان برای شما بیشتر اهمیت دارد! در ادامه برای پاسخ به سوال لمینت یا کامپوزیت ویژگی های این دو روکش را با هم بررسی خواهیم کرد.


تفاوت بین لمینت و کامپوزیت دندان

ویژگی های کامپوزیت و لمینت فاطمی

در ابتدا در نظر بگیرید که چه معیار و چه ویژگی هایی در روکش دندان برای شما بیشتر اهمیت دارد. این معیارها شامل: هزینه لمینت فاطمی یا کامپوزیت، ماندگاری روکش، مدت زمان درمان، محکم بودن روکش، مقاومت در برابر لکه و طبیعی تر بودن روکش. این ها می توانند بخشی از معیارهای مهم و مورد توجه شما باشند. در ادامه هر ویژگی را بررسی کرده تا به جواب لمینت یا کامپوزیت برسیم.

لمینت یا کامپوزیت کدام ارزان تر است؟

اول از همه به سراغ قیمت های این دو نوع روکش برویم تا خیال همه راحت شود. به هر حال از آنجاکه خدمات زیبایی دندان این روزها هزینه هایی بالا دارد، مطمئنا یکی از دغدغه های شما راجع به هزینه لمینت و کامپوزیت می باشد. قبل از هر چیز لازم است به این موضوع اشاره کنیم که چه شما لمنیت فاطمی ار انتخاب کنید چه کامپوزیت، می توانید از شرایط دندانپزشکی اقساطی بهره مند شوید و هزینه های درمان را به صورت قسطی بپردازید. قیمت لمینت سرامیکی دو برابر کامپوزیت ونیر می باشد. البته می توان گفت طول عمر آن نیز دو برابر کامپوزیت است. البته این را هم در نظر داشته باشید که کامپوزیت را در صورت آسیب می توان به راحتی کنار گذاشت اما روکش سرامیکی نیاز به تعویض دارد.


قیمت لمینت یا کامپوزیت

ماندگاری لمینت بیشتر است یا کامپوزیت ؟

طول عمر لمینت یا کامپوزیت ؟ همانطور که در بند قبلی به آن اشاره شد، طول عمر و ماندگاری لمینت ها بیشتر از کامپوزیت می باشد. لمینت سرامیکی حدود 10 تا 20 سال طول عمر خواهد داشت در حالی که زمان ماندگاری کامپوزیت 5 تا 7 سال می باشد.

طول درمان کامپوزیت و لمینت

اگر به دنبال طول درمان کوتاه تری هستید کامپوزیت دندان را انتخاب کنید. کامپوزیت دندان شما در یک جلسه انجام خواهد شد. در حالی که برای لمینت سرامیکی به مدت زمان بیشتری نیاز است، چرا که روکش دندان شما باید در آزمایشگاه ساخته شود و در جلسه بعدی روی دندان های شما قرار گیرد.

کامپوزیت یا لمینت دندان کدام محکم تراند؟

از نظر محکم و قوی بودن روکش های لمینت برتری بیشتری نسبت به کامپوزیت دارند. یعنی لمینت دیرتر و سخت از کامپوزیت شکسته می شود. البته به یاد داشته باشید اگر لمینت را انتخاب کردید و آسیب دید باید آن را عوض کنید که هزینه بردار خواهد بود. در حالی که کامپوزیت در صورت آسیب به راحتی قابل ترمیم است.


ماندگاری لمینت یا کامپوزیت فاطمی

لمینت یا کامپوزیت ؟ کدام در برابر لکه مقاوم تراند؟

هر چه دندان شفاف تر، زیبایی آن نیز بیشتر است. پس لک نشدن دندان ها یکی از معیارهای مهم است. اگر معیار شما در انتخاب لمینت یا کامپوزیت مقاومت در برابر لکه است، این موارد را در نظر بگیرید:

کامپوزیت معمولا نسبت به لمینت راحت تر تغییر رنگ می دهد البته هرچه لایه کامپوزیت نازک تر و رنگی شفاف تر داشته باشد دندان های شما طبیعی و زیباتر دیده خواهند شد. اما اگر دندان های شما لکه های زیادی داشته باشد و رنگ اصلی دندان هایتان خوب نباشد، از زیر کامپوزیت سایه می اندازد. پس در این صورت نمی توانید کامپوزیت شفاف را انتخاب کنید. از طرفی لمینت حساسیت کمی به لکه دارد اما بازهم باید سعی کنید غذا و نوشیدنی های خیلی رنگی را محدود کنید.

برای دندان های بسیار آسیب دیده و لکه دار لمینت یا کامپوزیت؟

متخصص دندانپزشکی فاطمی به شما پیشنهاد می کند اگر دندان هایی بشدت آسیب دیده دارید و می خواهید عیب و نقش های دندان ها به طور کامل پوشیده شود، لمینت سرامیکی را انتخاب کنید.

کامپوزیت بیشتر برای آسیب ها خفیف و متوسط استفاده می شود. در ضمن روش های دیگری نیز در دندانپزشکی زیبایی فاطمی اجرا می شود مثلا اگر دندان هایتان به قدری مشکل داشت که دندانپزشک قادر به روکش لمینت یا کامپوزیت نبود، ممکن است راه های دیگری مانند ارتودنسی یا تاج دندان به شما توصیه شود. یا اگر دندان از دست رفته ای داشتید، ایمپلنت به شما توصیه می شود.

در آخر برای انتخاب درست  حتما باید از دندانپزشک متخصص خود مشورت گرفته و با توجه به نظر و مشاوره دندانپزشک تصمیم نهایی گرفته شود. ممکن است شما طبق این مقاله کامپوزیت یا لمینت را انتخاب کنید اما درمان مناسب دندان شما چیز دیگری باشد.


پاسخ دادن

آدرس ایمیل شما منتشر نمی شود. فیلدهای ضروری نشانه گذاری شده اند *






سوالی دارید

اکنون با ما تماس بگیرید

آدرس : تهران – خیابان فاطمی – قبل از خیابان ولیعصر – جنب مترو جهاد – کوچه غزالی – پلاک 12 – طبقه 5


شماره های تماس

۵۴۹۰۲ (۳۰ خط)
۸۸۴۹۹۳۱۴ (۱۰ خط)


دنبال کنید

فعالیت ما را

در شبکه های اجتماعی با ما همراه باشید



پشتیبانی سایت : وب گوهر